NLP Life & Leefstijlcoach

Altijd al jouw eigen levensstijl willen doen? Leer meer over jezelf, over doen wat wel werkt en hoe jij die levensstijl zelf kunt creëren.

Shivas Coaching voorziet je graag van tools, kennis en informatie waar je wat aan hebt.

Bedankt voor jouw komst naar de Ladiesnight!

Wat fijn dat je er ook bij was en nu hier op mijn website komt kijken.

Op deze pagina vind je niet alleen een uitgebreide beschrijving hoe je het klokje uit de goodiebag nog meer kunt gebruiken maar ook nog informatie om je kennis te verrijken.

Want jij wilt toch ook;

I

Meer rust en energie

I

Zelfvertrouwen en focus

I

Vrijheid ervaren in doen, denken en voelen

I

Balans in jouw leven

I

Fitter voelen

I

Weer gelukkig(er) voelen

Meer rust en energie

Vind je het lastig om een levenswijze te creëren die voor jou wel goed werkt?

Jij bent niet de enige. Ik ben er om jou daarbij te helpen. Je bent van harte welkom!

Als NLP coach geloof ik erin dat niet alleen bewustere keuzes maken op het gebied van voeding en vooral (meer) bewegen bijdraagt aan een fitter, gezond(er), fjn(er) en gelukkig(er) leven, maar dat je juist ook met het veranderen van (gewoonte) gedrag zelf een levenswijze kan creëren die jij (wel) kunt volhouden.

Wat je verlangen ook is, ik help je graag bij het vinden van jouw ideale eigen levensstijl, zodat jij het wel de rest van jouw leven gaat volhouden.

 

Gedrag (gewoontes) kan je helpen…

maar ook tegen je werken en bijdragen aan onder andere (overmatig) stress, slecht slapen, overgewicht, weinig energie, een laag zelfbeeld, een ongezond eetpatroon en futloos zijn.

Iedereen heeft een ander idee bij een gelukkig(er), fitter en gezond(er) leven. Het doen hoe anderen het doen, of vanuit hun oogpunt jou goed bedoeld advies geven, op het gebied van voeding en beweging geeft vaak geen (duurzaam) resultaat. We zijn tenslotte allemaal anders.

Zelf kiezen en dus ook daarmee zelf jouw eigen levensstijl creëren, zodat hij voor jou wel goed werkt, zorgt ervoor dat je het volhoudt en er altijd op terug kan vallen. Je creëert een duurzame levensstijl.

We focussen ons nu op het verminderen van stress. Wat je op een heleboel manieren kan bewerkstelligen. Probeer ze eens uit om zelf te ervaren of je het én leuk vindt maar ook of het voor jou wel goed werkt.

Natuurlijk kan je gaan sporten, voldoende slapen en bewuster gaan eten, mediteren, tijd in de natuur doorbrengen of met een boek de bank op gaan etc….

Maar soms kan je stress niet voorkomen en is het aan jou om te onderzoeken hoe jij hiermee kan/wil (leren) omgaan.

Een van de vaak gehoorde en veel ingezette ideëen om stress te verminderen is het gebruik van een to do-lijstje. Een lijst waar je al je taken in volgorde van prioriteit op noteert. Om ze vervolgens allemaal punt voor punt af te werken.

Alhoewel het afstrepen van een taak van je lijst je een fijn gevoel zal geven, kan het alleen al zien van die lijst je toch nog meer stress bezorgen.

Want waar begin je nou? En met wat begin je? Wat is belangrijk en wat niet. Hoeveel tijd kost het? En waar haal je die tijd dan vandaan?

 

Wanneer stress toeneemt en/of hoog blijft, kan het zijn dat je gaat piekeren.

Waardoor je niet goed kunt slapen en uren naar het plafond ligt te staren. Ook maakt je lijf bij aanhoudende stress meer Cortisol aan.

Cortisol – ook wel het stresshormoon – heeft effect op ons lichaamsgewicht en op de verdeling van vet. Je kunt aankomen en krijgt met name buikvet.

Afstand nemen dmv een dag vrij nemen, een wandeling maken kan helpen bij het verlagen van het stressniveau maar niet bij het inkorten van die lijst.

Met het klokje uit de goodiebag kan je op een simpele en betrouwbare manier die druk van dat lijstje efficient verminderen.

Wist je dat, in de meest guntige situaties, onze brein zich ongeveer 45 minuten kan focussen?

Daarna raak je sneller afgeleid, je raakt vermoeid en neemt dingen minder goed in je op.

Natuurlijk kan je het klokje vervangen voor de timer op je mobiel, maar die zorgt indirect toch ook weer voor een afleiding (toch even kijken hoe lang nog, oh kijk er heeft iemand gemaild – toch even snel reageren) of zet je mobiel op vliegtuigmodus.

Deze techniek, ook wel de Pomodoro techniek genoemd, is niet alleen voor in huis effectief maar ook voor op school of op het werk.

Deze techniek staat ook wel voor productiviteit met behulp van een wekker.

Ben je snel afgeleid? Verlies je snel je focus en ondervind je daarvan hinder? Dan is deze techniek ideaal om in te zetten en taken afgewerkt te krijgen.

Je effectiviteit neemt toe door een betere focus.

  • 1 x afgeleid raken zorgt voor een onderbreking van 20 a 25 minuten
  • De kans op fouten neemt toe met 200% bij een onderbreking of afleiding
  • Je brein krijgt een dip bij het (blijven) switchen van taak.

Het werkt als volgt;

  • Zet het wekkertje op 25 minuten waarna je 5 minuten pauze neemt;
  • Na 4 x neem je langer pauze van 15 tot 30 minuten.

Een uitgebreid stappenplan;

1. Maak een lijst met al je taken die je graag wilt doen.

Het opschrijven van alles, in kleine stapjes, van wat je nog wilt doen zorgt al voor overzicht en rust in je hoofd. Zorg ervoor dat je tijdens het opschrijven niet gestoord kunt worden door bv de kinderen en/of partner, je mobiel of de mails die binnen kunnen komen etc. Of collega’s die je toch nog even een vraag willen stellen.

Wist je dat in een goede focus je (pieker) gedachten en je hongergevoel etc af kunnen nemen?

2. Zet alles in volgorde van belangrijkheid (voor jou).

Wat wil je bereikt hebben met de taak? Omschrijf zo uitgebreid mogelijk wat je wilt bereiken. Daarmee creëer je richting voor jezelf en bepaal je meteen hoe je er kunt gaan komen.

3. Let’s focus

Omdat je weet dat je na 25 minuten pauze krijgt, gaat het in de flow komen een stuk sneller. Er zijn geen andere keuzes die je hoeft te maken behalve het bezig zijn met de taak.

In de vorige stap heb je de te nemen stappen al beschreven en kan je na 25 minuten wellicht al je eerste taak afstrepen.

Hoe ziet je korte pauze eruit?

In je korte pauze probeer je zo min mogelijk te doen. Haal iets te eten of te drinken of kijk even uit het raam. Toch op je mobiel kijken kost energie. Evenals het toch nog even beantwoorden van een appje of een vraag van een collega. Zelfs op je mobiel naar sociale media kijken vraagt energie. En even rust voor je ogen zal ze goed doen.

Een langere pauze?

Na 4 x is het tijd voor een langere pauze. Neem tussen de 15 en de 30 minuten pauze. Gun je brein de rust.

Wat als het niet af is binnen die 25 minuten?

Dat kan natuurlijk gebeuren….

Is het 1 zin wat je nog moet schrijven, of 1 trede wat je nog wilt stofzuigen dan kan dat prima. Maar is het meer, dan is het de bedoeling dat je dat na je korte pauze weer verder oppakt en afmaakt. Zo krijg je het alsnog af en heb je na die pauze toch je brein de rust gegeven dat het nodig heeft. 

Wat doe je met taken die veel langer zijn dan 25 minuten?

Omdat je in stap 2 uitgebreid hebt omschreven wat je wilt bereiken, heb je voor jezelf richting bepaald waar je heen wilt. 

Door je taak, aan de hand daarvan, in stukjes te knippen, creëer je voor jezelf meer overzicht en kan je een taak sneller afronden. Wat ook weer sneller voor een goed gevoel zorgt. 

Wat ook weer bijdraagt aan je zelfvertrouwen.

Wat als je toch wordt afgeleid?

Afgeleid door een gedachten of de was die je ziet liggen. Een opmerking van je baas over een taak dat opeens oppopt.

Door ze meteen op te schrijven zorg je ervoor dat ze ook meteen uit je hoofd zijn en dus ook geen onnodige ruimte in je hoofd in beslag nemen.

Ga daarna weer verder met je taak. De opgeschreven gedachten/taken kan je daarna weer indelen zoals je in stap 1 hebt gedaan.

Wat als iemand je toch iets (wilt) vraagt?

Probeer zoveel mogelijk een rustige omgeving op te zoeken wanneer je hiermee aan het werk gaat.

Informeer je omgeving dat je niet gestoord wilt worden binnen die 25 minuten. Dan weten ze dat zodra die wekker gaat er tijd, ruimte en aandacht is voor hun dringende vraag aan jou.

Mochten ze echt niet kunnen wachten, noteer dan hun vraag en verwerk deze net zoals stap 1.

 

Deze manier kan je enorm helpen je to do-lijst in te korten en af te werken. Maar is niet voor iedereen geschikt.
Je verliest in iedergeval niks door het gewoon eens te proberen en te gaan ervaren of het voor je werkt.
Succes met het inzeten van het klokje en geniet van de foucs, overzicht en het afstrepen van je taken!

 

Mocht je vragen hebben, of behoefte hebben aan een steuntje in de rug… Je bent van harte welkom!

Sharon de Groot

NLP Life & Leefstijlcoach

Lifecoaching
Leefstijlcoaching
Voedingsadvies
Lifecoaching Adoptie

Lifecoaching

 

Jouw succesvolle stap naar jouw persoonlijke verlangens.

Leefstijlcoaching

 

Ontdek jouw geheimen voor het creëren van jouw eigen manier van leven.

Voedingsadvies

 

Breng balans aan in jouw eetpatroon voor een leven zonder regels en/of frustraties.

Lifecoaching Adoptie

Herstel de verbinding met jezelf voor vrijheid in je doen & laten, denken en voelen.